“Соціальна робота – це робота, яка якісно змінює життя людей,” – підкреслює Юлія Кокоячук
У розмові з Юлею Кокоячук, керівницею бакалаврської програми з соціальної роботи УКУ, дізнаєтесь про можливості для фахівців із соціальної роботи, трансформацію й адаптацію фаху в українських сучасних реаліях.
Пані Юлія, розкажіть, як Ви обрали напрям соціальної роботи та які можливості Ви отримали завдяки цій професії?
Я прийшла працювати в УКУ спершу керівницею проєктів і програм на кафедру загальної та соціальної педагогіки, вже маючи великий досвід у різних сферах: від роботи на підприємстві, проектного менеджменту, зокрема – спільно з виконавчим комітетом органу місцевого самоврядування.
В Україні активно розвиватись соціальна робота почала не так давно, за часів мого навчання ця галузь не була популярна. Але я завжди була просоціальною людиною, активною учасницею в «Пласті», займалась громадською діяльністю, брала участь в соціальних проектах, згодом, сама такі проекти розвивала. Тепер я викладаю та керую освітньою програмою з соціальної роботи на Факультеті наук про здоров’я, навчаю студентів. Я почала викладати ще будучи керівником проектів і програм. Звичайно, що мені став в пригоді попередній досвід роботи у різних сферах. Але наша галузь є динамічною, щоб «бути в тренді», ми маємо щоразу оновлювати свої знання. Спочатку я викладала «Менеджмент в соціальній роботі» та «Цифрові комунікації», а зараз додався ще один курс – «Ринок праці і соціальна зайнятість». Предмети, які я викладаю, є певного роду допоміжними в галузі соціальної роботи, адже галузь є широкою та потребує дуже доброго орієнтування і всебічного знання на стику наук.
Якою є викладацька робота, розкажіть про результати Вашої роботи?
Викладання не є “пересадкою інформації” від викладача до студента, це двосторонній процес взаємодії, обміну інформацією, часто, із залученням експертів та вузькоспеціалізованих фахівців. За принципом синергії в такому процесі збагачуються всі, я щиро вірю, що процес викладання сьогодні – це наснаження, переосмислення певних речей та мотивація до розвитку й пошуку нових джерел інформації та кращих практик. Ми маємо доступ до різних ресурсів та безлічі джерел інформації, ми не можемо знати абсолютного всього та й жоден студент не зможе одразу перейняти абсолютно все. Тому ми, спільно з студентами, черпаємо інформацію та обмінюємось нею, в цьому і полягає цінність викладання. Студенти є вимогливими, заняття не передбачають вже конспектування матеріалу, ми маємо час, для дискусій та рефлексій. Ми працюємо в різних форматах, застосовуємо розуміння предмету одразу на практиці, тобто студенти отримують завдання, працюють в малих групах над практичними кейсами, певними мікропроектами. Це спільний процес в якому ми всі залучені до роботи, обговорення та дискусій. Ми вчимося комунікувати, з допомогою новітніх технологій, та доносити до світу голоси фахівців із соціальної роботи.
Ми з колегами впроваджуємо суспільно-орієнтоване навчання, цей формат добре відомий у світі. Завдяки такому підходу студенти вже під час навчання думають про прикладне застосування отриманих знань. Я спільно з Іриною Криницькою, викладачем кафедри педагогіки та соціальної роботи, були першими хто організував суспільно-орієнтований проект в УКУ. Дуже добре коли ми маємо можливість поєднання навчальних та соціальних ефектів з умінням взаємодіяти. Це праця, для якої потрібно вміти застосовувати дизайн мислення, структурувати інформацію та грамотно вплести в курс, щоб студенти побачили цінність такого навчання і для громади була користь, та, щоб засвоєння матеріалу, завдяки такій структурі курсу, відбувалось ефективно.
Якими є студенти котрі приходять на програму та які в них прагнення, очікування?
Я можу порівняти динаміку за роки моєї роботи в УКУ. Студенти, які приходять на програму, прагнуть якісно нового рівня освіти. Вони хочуть сучасних підходів, враховуючи те, що відбувається в світі сьогодні, дивлячись на прогнози та йдучи з певним випередженням. Всі наші студенти отримують рівне ставлення та безумовну повагу. Хтось із студентів очікує класне студентське життя і точно його отримує в УКУ. Часом буває, що вони приходять з хибним уявленням ніби соціальна робота – це робота в державних структурах, які не змінюються роками. Але з часом дізнаються, що можна працювати не лише в державних структурах, і що державні структури теж змінюються під впливом реформ в Україні. Всі наші студенти очікують високого рівня освіти, що з отриманим багажем знань вони зможуть розвиватись і професійно, і особистісно. Ми підтримуємо їх очікування та робимо все для того щоб вони виправдались.
Які перспективи отримують завдяки освіті соціальна робота? В яких сферах себе реалізовують випускники програми?
Все залежить від того чим в житті вони далі хочуть займатись, які в них цілі та плани. Спеціальність соціальна робота є різновекторною, в якій студенти можуть знайти себе в досить відмінних траєкторіях. Залежно від того, хто до чого більш схильний. Через невелику кількість студентів у групах, ми маємо можливість знати кожного студента особисто та можемо розгледіти найсильніші сторони, побачити потенціал, підтримати студента в його бажаннях і не нагнітати йому того, чого він категорично не хоче. Студенти дуже різні, хтось від самого початку навчання знає, що буде працювати з певними категоріями клієнтів, хтось приходить з підвищеним рівнем емпатійності та бажанням змінити світ, а когось турбує певна соціальна несправедливість і він шукає те середовище, де його навчать тому, як змінювати ставлення в суспільстві. Дуже різна мотивація, яка веде до очікувань та згодом формує напрямки, за якими вони будуть розвиватись далі.
Наш випускник отримує освітню кваліфікацію «Бакалавр соціальної роботи», а професійну кваліфікацію – фахівець із соціальної роботи. Це є фахова освіта в галузі соціальної роботи, яка відкриває можливості працювати в державних, громадських, комерційних організаціях. Студенти можуть бути фахівцями з соціальної роботи, розвиватись та ставати соціальними менеджерами. Наші випускники працюють заступниками голів територіальних громад, в соціальному чи гуманітарному напрямках. Вони розвивають соціальні послуги в громадах чи працюють в громадських організаціях, згодом очолюють цілі напрямки. Знання, які вони отримують, допомагають їм розвиватися та стрімко будувати кар’єру, дана освіта не має обмежень.
В яких сферах себе реалізовують випускники програми? Сильні сторони фаху, та, що змінюється в житті студентів після навчання. Які знання та навички окрім того, що передбачено програмою, здобувають, як це впливає на професійне й особисте життя?
Наші випускники молоді, частина наших випускників викладає на програмі, частина – заснувала власні благодійні фонди, громадські організації, власний бізнес. Напрямків цього фаху безліч: від виявлення потреби до створення соціальної послуги. Випускники можуть розвиватись у напрямках корпоративної соціальної відповідальності, соціального підприємництва та інших.
Це сфера, яка завжди буде мати попит, адже це робота з людьми і для людей. Студенти можуть працювати за кваліфікаціями, які прописані у профілі програми. Ми пишаємося нашими випускниками та залучаємо їх до викладання, запрошуємо на пари в ролі гостей. Завдяки їм ми маємо розуміння того, що відбувається в галузі, вони часто сигналізують нам про важливі речі. Наші випускники вміють розгледіти та зрозуміти проблему, знаходити ресурс для виходу з кризових ситуацій. Соціальна робота – це робота, яка якісно змінює життя людей.
розмовляла Ірина Гумен,
менеджер з комунікацій Факультету наук про здоров’я УКУ
Джерело: Факультет наук про здоров’я